Over SWV PO Noord-Limburg

Over het Samenwerkingsverband

Samenwerkingsverband Primair Onderwijs Noord-Limburg heeft als doel thuisnabij passend onderwijs te organiseren; onderwijs dat aansluit bij de kwaliteiten en mogelijkheden van iedere leerling. Binnen het regulier basisonderwijs en waar nodig in het speciaal (basis)onderwijs, willen we met elkaar een gedifferentieerd onderwijsaanbod creëren. Zo kan ieder kind zich optimaal ontwikkelen.  

 

Wie zijn we?

Stichting Samenwerkingsverband Primair Onderwijs Noord-Limburg bestaat uit 17 schoolbesturen met 114 scholen waar 21.655 leerlingen onderwijs volgen. Alle scholen voor primair onderwijs van deze besturen uit de regio Noord-Limburg vormen samen het swv van onze regio. De regiogrens loopt gelijk met de grenzen van de gemeenten Mook en Middelaar, Gennep, Bergen, Venray, Horst aan de Maas, Peel en Maas, Venlo en Beesel.  

 

Wat doen we?

Als Samenwerkingsverband zorgen we voor een dekkend netwerk aan voorzieningen voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. Ofwel een dekkend aanbod voor elk kind! Goed zicht op het aanwezige aanbod is van wezenlijk belang. Daarmee kunnen we sturen op een dekkend netwerk aan voorzieningen, elkaar aanspreken op de afgesproken doelstellingen én werken vanuit een onderwijskundige visie.

Waar staan we voor?

Missie: We streven naar optimale ontwikkelkansen voor kinderen. 

Het is onze taak ervoor te zorgen dat alle kinderen een plek op een school hebben die past bij hun kwaliteiten en mogelijkheden. We streven daarmee naar optimale ontwikkelkansen voor kinderen.  

Passend onderwijs moet ervoor zorgen dat elk kind het beste uit zichzelf haalt. Daarom moeten alle scholen ervoor zorgen dat hun onderwijs- en onderwijsondersteuningsaanbod aansluit bij de behoefte van hun leerlingen. Voor deze maatschappelijke opdracht zijn de deelnemers van het swv gezamenlijk verantwoordelijk.  

Visie: We bieden alle kinderen in Noord-Limburg kwalitatief goed onderwijs, waar mogelijk thuisnabij en in het regulier onderwijs.  

Voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben wordt passend onderwijs zoveel mogelijk geboden op de reguliere basisschool, waar leerkrachten en scholen zich voortdurend ontwikkelen om dit zo goed mogelijk te doen.  

Daarom spreken we ons uit voor de route naar inclusief onderwijs. Dit betekent dat we ons onderwijs zo inrichten dat leerlingen zich – zo thuisnabij en zo regulier mogelijk – optimaal kunnen ontwikkelen. 

We begrijpen dat voor sommige kinderen gespecialiseerd onderwijs – al dan niet tijdelijk – beschikbaar moet zijn. Voor deze groep is er een dekkend netwerk van gespecialiseerde voorzieningen.  

De organisatie

Het swv wordt bestuurd vanuit een two-tier-governancemodel met een onafhankelijke raad van toezicht, een directeur-bestuurder en een deelnemersraad die bestaat uit vertegenwoordigers van de aangesloten schoolbesturen. De essentie is dat er gekozen is voor een model waarbij bestuur, intern toezicht en eigenaarschap organiek worden gescheiden, dat wil zeggen bij verschillende organen worden belegd, zodat de governancerollen zo zuiver mogelijk zijn ingevuld.  

In ons swv zijn de bevoegdheden en verantwoordelijkheden bewust ‘laag’ georganiseerd. Dat wil zeggen dat het een bewuste keuze is om de schoolbesturen verantwoordelijk te maken voor de uitvoering van passend onderwijs. Dit uit zich in de keuze voor het schoolmodel waarbij de schoolbesturen naar rato de middelen ter beschikking krijgen voor de basis- en extra ondersteuning in de scholen. Passend onderwijs wordt daarmee dicht op het primaire proces binnen de scholen vormgegeven. Voor het swv betekent dit dat de bureauorganisatie smal is ingericht, zonder uitgebreide staf of ondersteunende dienst.  

Ons werkgebied

Ons Samenwerkingsverband beslaat een groot regionaal gebied. De regiogrens van het verband loopt gelijk met de grenzen van de acht gemeenten Mook & Middelaar, Gennep, Bergen, Venray, Horst aan de Maas, Peel & Maas, Venlo en Beesel.

Onze scholen

Een school heeft structureel en langdurig contact met alle kinderen en de rol van de leerkracht is zeer groot. Samen met intern begeleiders, kwaliteitsteamleden en directeuren van de 114 scholen kennen de leerkrachten de kinderen en de ouders het beste. Als Samenwerkingsverband kijken we niet alleen naar wat een leerling nodig heeft, maar ook wat een school nodig heeft om een kind te ondersteunen. We nemen onze verantwoordelijkheid voor het geheel. Door kennis te delen hoeven we niet elke keer opnieuw het wiel uit te vinden en kunnen we meer met elkaar in gesprek gaan.

Schoolbesturen

Alle besturen van met een school voor basisonderwijs, speciaal basisonderwijs of speciaal onderwijs (cluster 3 en 4) in onze regio zijn verplicht aangesloten bij het Samenwerkingsverband. Het gaat in totaal om zeventien schoolbesturen. Het is onze taak om kinderen in onze regio betekenisvol onderwijs te bieden dat zowel tegemoet komt aan de individuele ontwikkelingsbehoeften als aan de behoeften van de samenleving. Voor deze maatschappelijke opdracht zijn we gezamenlijk verantwoordelijk.

Onze partners

In het Samenwerkingsverband werken we als onderwijspartners samen aan goed onderwijs  voor iedere leerling in Noord-Limburg. We gaan hierbij uit van de volgende principes:

Wat je zelf kan, doe je zelf.
Wat beter kan als je het samen doet, doe je samen.
Wat beter werkt als een ander het doet, laat je door een ander doen.
Wat gaat goed, wat kan beter, wat kunnen we leren van elkaar?