De organisatie

Bestuur 

De directeur-bestuurder bestuurt het swv in de dagelijkse uitvoering. De directeur-bestuurder heeft voldoende handelingsruimte om te handelen in het belang van de leerlingen die een passend onderwijs-ondersteuningsaanbod nodig hebben. Echter, het swv is van de schoolbesturen; zij zijn oprichters en verplicht aangesloten. De schoolbesturen zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor het slagen van de wettelijke opdracht van het swv. Zij hebben als eigenaren de belangrijkste plek in het swv als het gaat om het te voeren beleid: de uitvoering binnen de eigen scholen is de verantwoordelijkheid van de individuele schoolbesturen.  

Intern toezicht 

Het intern toezicht op de uitvoering van de wettelijke opdracht van het swv is bij een apart orgaan belegd: de raad van toezicht. De raad van toezicht vervult de rol van toezichthouder ‘namens de samenleving’, fungeert als sparringpartner voor de directeur-bestuurder en vervult de werkgeversrol jegens de directeur-bestuurder. 

Deelnemersraad (DR) 

Bij de keuze voor het schoolmodel past een governancestructuur met een deelnemersraadmodel goed. De DR bespreekt met de directeur-bestuurder nieuw te ontwikkelen beleid, knelpunten in de uitvoering van het beleid, en schoolbesturen voeren oplossingsgericht overleg met collega-schoolbesturen. We ontwikkelen een samenwerkings- en aanspreekcultuur, waarin de gezamenlijke visie op passend onderwijs leidend is. Vanuit de deelnemersraad zijn een commissie financiën en een commissie kwaliteit ingericht. Deze commissies adviseren het bestuur in de beleidsontwikkeling en fungeren als sparringpartner voor het bestuur. 

 

Ondersteuningsplanraad (OPR) 

In de OPR zijn acht ouders en acht personeelsleden vertegenwoordigd. De OPR wordt afgevaardigd door de (gemeenschappelijke) medezeggenschapsraden ((G)MR’en) van de deelnemende schoolbesturen. De OPR heeft instemmingsrecht met betrekking tot de vaststelling of wijziging van het door het swv vast te stellen ondersteuningsplan. Daarnaast heeft de OPR net als alle andere MR’en algemene bevoegdheden, zoals informatierecht en het recht op overleg, en kan de OPR onderwerpen agenderen en op eigen initiatief adviezen uitbrengen. De OPR heeft de afgelopen twee jaar een belangrijke rol gespeeld in de ontwikkeling van dit ondersteuningsplan. De opbrengsten uit de OPR-vergaderingen zijn dan ook meegenomen in de speerpunten binnen dit ondersteuningsplan. Met welke onderwerpen de OPR zich daarnaast heeft beziggehouden is terug te lezen in de jaarverslaglegging van de OPR.  

Het bestuur stelt de informatie die de OPR nodig heeft voor het uitoefenen van de taken, gevraagd en ongevraagd, tijdig en op een toegankelijke wijze beschikbaar. De OPR heeft minimaal vier keer per jaar een overlegvergadering met de directeur-bestuurder. De OPR wordt daarnaast door de directeur-bestuurder gebruikt als klankbord en wordt proactief betrokken bij de onderwerpen ten behoeve van passend onderwijs.  

De directeur-bestuurder heeft een vooroverleg met de voorzitter van de OPR voorafgaand aan een overlegvergadering.  

Bureauorganisatie 

De bureauorganisatie binnen ons swv ziet er als volgt uit: 

Directeur-bestuurder 

De directeur-bestuurder vormt het bestuur van het swv en stelt in de uitvoering van de werkzaamheden het belang van leerlingen voorop. De directeur-bestuurder vertegenwoordigt daarnaast het swv naar externen en voert overleg met de OPR, netwerkpartners en landelijke instanties. Ook houdt de directeur-bestuurder nauw contact met stakeholders en het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) en is deze lid van diverse netwerken, waaronder het landelijk netwerk Leidinggevenden Passend Onderwijs (LPO). De directeur-bestuurder heeft een dienstverband bij het swv. 

 

Beleidsmedewerker 

De beleidsmedewerker is verantwoordelijk voor de uitvoering van het passend onderwijsbeleid en de kwaliteitszorg. De beleidsmedewerker geeft advies aan de directeur-bestuurder en werkt op beleidsniveau nauw samen met de bovenschoolse ondersteuningscoördinatoren (BOC’ers) uit het BOC-netwerk, professionals op de scholen en netwerkpartners in de regio. De beleidsmedewerker heeft een dienstverband bij het swv. 

 

Secretariaat 

Het secretariaat ondersteunt de directeur-bestuurder en is voor vragen aanspreekpunt binnen het swv. Het secretariaat is verantwoordelijk voor het afhandelen van inkomende en uitgaande communicatie. Daarnaast is het secretariaat actief betrokken bij het voorbereiden van vergaderingen en afspraken en zorgt het voor de verslaglegging. De functie van secretaresse wordt middels inhuur ingevuld. 

 

Controller  

De controller is een financieel-economisch deskundige die de directeur-bestuurder adviseert en ondersteunt bij de financiële, bedrijfs- en beheersmatige processen binnen het swv. De controller draagt zorg voor de (meerjaren)begroting en de jaarrekening, en de uitvoering van de planning-en-controlcyclus. De functie van controller wordt middels inhuur ingevuld. 

 

Adviescommissie Toelaatbaarheid 

Binnen het swv wordt gewerkt met een Adviescommissie Toelaatbaarheid die bestaat uit drie onafhankelijke deskundigen, en twee taken heeft: 

  1. het beantwoorden van adviesvragen van de scholen/schoolbesturen. Vaak vindt het gesprek hierover plaats in het ondersteuningsloket/rondetafelgesprek op de scholen; 
  1. het geven van advies over Toelaatbaarheidsverklaring-aanvragen (TLV-aanvragen) voor het speciaal onderwijs (so) en het speciaal basisonderwijs (sbo) aan de directeur-bestuurder. 

De directeur-bestuurder laat zich adviseren door de Adviescommissie Toelaatbaarheid en neemt het besluit een TLV toe te kennen als uit de aanvraag en de deskundigenadviezen blijkt dat het regulier onderwijs onvoldoende in staat is om tegemoet te komen aan de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van de leerling. De functies binnen de adviescommissie worden, mede ten behoeve van de onafhankelijke rol, middels inhuur ingevuld.